IT4IT har sitt utspring i et arbeid som ble startet i 2011 av en rekke organisasjoner som ønsket å etablere en felles Operating Model for IT, uavhengig av bransje og teknologi. Denne referanse arkitekturen beskriver hvordan man driver IT som en business, og dekker alt IT fra ende til ende gjennom planlegging, bygging og drift. Blant pådriverne har det vært en rekke kunder (som f.eks. Shell) og flere leverandører (blant annet HP) og konsulentfirmaer (f.eks. Accenture). Resultatet er blitt en anbefaling som publiseres og videreutvikles av The OpenGroup.
IT4IT arkitekturen har fokusert på fire sentral verdistrømmer, dvs, rekker av oppgaver og funksjoner som leverer et resultat til forretningen – og IT. I tillegg har man definert fem støtte aktiviteter som også må utføres, men som ligger «under vannflaten» og ikke er direkte synlig for forretningen og brukerne.
De fire sentrale IT verdistrømmene er illustrert øverst i figuren nedenfor. Hver enkelt verdistrøm er konsentrert rundt en vital del av tjenestemodellen (service model), og har et sett med sentrale dataelementer (informasjonsmodellen) og funksjonelle komponenter (den funksjonelle modellen) som støtter opp under tjenestemodellen. De fire verdistrømmene (med støtteaktivitetene) vil til sammen gjøre IT i stand til å levere og administrere hele livssyklusen til tjenestene.
- Strategy to Portfolio (S2P) er en verdistrøm som mottar krav eller behov for nye eller vesentlig endrete tjenester fra forretningssiden, og utvikler en konseptuell beskrivelse som representerer den nye eller forbedrete forretnings- eller IT-tjenesten som etterspørres. Den konseptuelle beskrivelsen fungerer som en bro som knytter forretningen og IT sammen i forståelsen av tjenesten ut fra både forretningsmessige og arkitekturmessige attributter.
- Requirement to Deploy (R2D) er en verdistrøm som mottar den konseptuelle tjenestebeskrivelsen og videreforedler denne ved design og utvikler en logisk tjenestemodell med mer detaljerte krav og dokumentasjon av hvordan den nye forretnings- eller IT-tjenesten og dens komponenter skal designes. Den logiske tjenestemodellen kan ses på som det man tradisjonelt har kalt «system design» i IT-terminologi. R2D verdistrømmen bygger, tester og leverer en komplett tjeneste, klar for installasjon, til R2F verdistrømmen.
- Request to fulfill (R2F) er en verdistrøm som er ansvarlig for å sette ferdig utviklede tjenester ut i produksjon. R2F verdistrømmen er ansvarlig for oppgavene involvert i produksjonssetting, inklusive å oppdatere virksomhetens tjenestekatalog.
- Detect to Correct (D2C) er en verdistrøm som er ansvarlig for å overvåke tjenester så snart de settes i produksjon, eller når forretningen bestiller en tjeneste fra tjenestekatalogen. D2C er ansvarlig for den fysiske tjenestemodellen. Den fysiske modellen omfatter informasjon som kreves for å rulle ut tjenesten, som teknologi og plattformvalg, stedsinformasjon, konfigurering og leverandørkrav.
Hver verdistrøm inneholder de egenskaper som trenges for å administrere sin del av tjenestens livssyklus. Disse egenskapene består av et sett med funksjoner og tilhørende data.