Mange virksomheter har i løpet av de senere årene anskaffet «single sign on» (SSO) løsninger for å gjøre det enklere for brukerne deres å benytte IT systemene. Men har man bare ett passord, så blir det desto mer kritisk å sikre dette, og et større problem når det mistes. Av den grunn har mange supplert SSO løsninger med løsninger for passordadministrasjon. Typisk for disse er tilbakestilling av et glemt passord gjennom en selvbetjeningsportal.
Uansett hvor enkel eller «idiotsikker» en slik portal er, så vil brukere i blant ha behov for hjelp med å få tilbakestilt et passord fra servicedesk personell. Slik assistanse gis gjerne på telefon og ofte uten spesielt detaljert verifisering av innringerens identitet. En vanlig operatør eller agent på servicedesken benytter seg av administrator-tilgang til virksomhetens løsning for passordadministrasjon for å tilbakestille brukerens passord. Systemet som skal sikre kontroll med passord, blir dermed et system som er veldig åpnet for alle som jobber i 1. linje på servicedesken!
«Facilitated Password Reset» (FPR)
En bedre løsning for å oppnå det samme for brukeren, er å benytte en løsning for «Facilitated Password Reset» (FPR, assistert tilbakestilling av passord). Da unngår man at servicedesk personell har administrator aksess til et sentral sikkerhetssystem som passordadministrasjon. En slik løsning finner man i FastPass produktet som Manag-E representerer. Figuren nedenfor viser hva som skjer når passord skal tilbakestilles:
I de aller fleste tilfeller vil brukerne da gå til selvbetjeningsportalen og tilbakestille passordet sitt selv. Men i ca 15% av tilfellene trenger brukeren hjelp. Da kontaktes servicedesk, som ved hjelp av FPR funksjonen til FastPass går gjennom en prosess for å verifisere identiteten til brukeren og så generere informasjon som trengs for at bruken kan få valgt og aktivert et nytt passord. Med en liten agent fra FastPass på PCen, vil dette fungere også for å tilbakestille dette.
For mer informasjon om FastPass, kontakt salg@managenordic.no i dag.
Du er kanskje også interessert i: