• Hjem
    • Personvernerklæring
  • Om Oss
    • Om Manag‐E
    • Historie
    • Ledelse
    • Nyheter
    • Personvern og GDPR
  • Tjenester
    • Rådgivning
    • Forvaltning
    • Konsulentleveranse
    • SaaS
    • Support
  • Produkter
  • Support
  • Artikler
  • Kontakt
Manag-E Norge AS
Logg inn / Registrer deg
Telefon: +47 - 67 10 14 90
Del
Logg inn
 / Registrer deg

* Påkrevd Har du glemt ditt passord?
Ny Bruker ?Registrer deg
Manag-E Norge AS
manag-e support
Manag-E Norge AS
  • Hjem
    • Personvernerklæring
  • Om Oss
    • Om Manag‐E
    • Historie
    • Ledelse
    • Nyheter
    • Personvern og GDPR
  • Tjenester
    • Rådgivning
    • Forvaltning
    • Konsulentleveranse
    • SaaS
    • Support
  • Produkter
  • Support
  • Artikler
  • Kontakt

Digitalisering – hva og hvordan

Hjem » Artikler » Digitalisering – hva og hvordan
Previous Next

Det snakkes mye om digitalisering – alt skal digitaliseres, for da blir det så mye bedre og billigere. Samtidig ropes det varsku om at kunstig intelligens vil skyve mennesket til side, mens automatisering og roboter vil føre til at vi alle blir arbeidsløse. Henger dette på greip?

La oss derfor begynne med å definere hva vi mener med digitalisering. I den norske utgaven av Wikipedia står det at «begrepet digitalisering brukes om konvertering av analoge data til digitale, men også om innføring av digital teknologi som effektiviserer prosesser og endrer hverdagslivet.» (kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Digitalisering) Som oftest er det den siste definisjonen det siktes til.

Manag-Es prosjektmodell for digitalisering

Figuren nedenfor illustrerer Manag-Es prosjektmodell for å gjennomføre teknologiendringer. Den kan anvendes for prosjekter innen digitalisering, IoT og en rekke andre områder. Denne modellen dekker forprosjektfasen, dvs. frem til beslutningspunktet for hva som skal iverksettes, og består av fire steg.

Et forprosjekt etter denne modellen drives frem i en interaktiv prosess sammen med kunden, ikke som en «utredning» på kundens vegne, hvor konsulenten leverer en «fiks ferdig» rapport med diverse forslag. Typisk arbeides det gjennom et sett med workshops, før og etter hvert av de fire stegene (med andre ord blir det minst fem workshops i et slikt prosjekt).

I det enkelte steget arbeider konsulent og kunden med avtalte oppgaver (utredning, datainnhenting eller annet) som igjen danner grunnlaget for den neste workshop’en og dermed overgangen til neste steg. Hvert steg vil typisk ta fra to til fire uker, avhengig av kompleksitet, tilgjengelighet av personell, etc.

Sentralt i arbeidet, både for å innsamle informasjon og for å forankre forandringen i organisasjonen, vil det foretas intervjuer med relevante «stakeholders». Det er viktig i at det utarbeides relevant dokumentasjon i alle stegene, og at dette sammenfattes ved prosjektets avslutning. Både de mulighetene man anbefaler å gå videre med (i tiltaksplanen) og de som man legger til side.

Evaluering av tiltak

Manag-E benytter en enkel modell for å evaluere mulige tiltak. Denne gir en «score» for ethvert foreslått tiltak i to dimensjoner: Den økonomiske dimensjonen (kostnader, inntekter) og den tekniske dimensjonen.iot-tiltak

For begge dimensjoner er det flere underliggende komponenter som bidrar til score. Økonomisk effekt scores fra +5 (god inntjening) til -5 (høy kostnad), mens teknologi scores fra 10 (meget komplekst) til 1 (enkelt). Prosjekter som blir liggende i øvre høyre kvadrant er de som naturlig bør prioriteres. Samtidig bør man også vurdere eventuelle interne relasjoner eller effekter. F.eks. kan noen tiltak bli enklere eller rimeligere å gjennomføre dersom andre tiltak gjennomføres først eller samtidig, og deres posisjon i figuren flyttes oppover eller til høyre.

For mer informasjon om hva Manag-E kan gjøre for deg innen digitalisering, kontakt salg@managenordic.no.

Del
  • Siste nyheter

    • SMAX gratis i tre måneder 29. mars 2020Rolf Frydenberg
      Manag-E Nordic AS tilbyr et komplett SMAX-miljø, med lisens for ti samtidige saksbehandlere og et ubegrenset antall sluttbrukere, gratis i tre måneder, forutsatt bestilling senest ...
    • Fem grunner til at SMAX er en overlegen Service Management løsning 27. mars 2020Rolf Frydenberg
      Her er fem gode grunner til at SMAX er en overlegen Service Management løsning:   Multi-tenant: Felles kode for flere kunder, internt i et konsern som drifter selv, ...
    • Orientering om Covid-19 12. mars 2020Rolf Frydenberg
      Manag-E Nordic AS har i dag publisert en orientering ifm. koronavirus (Covid-19). Selskapet har pr. i dag (12.03.2020) ingen ansatte som er smittet eller i ...
    • Manag-E presenterer DSM på Aim2North AI-konferansen 15. oktober 2019Rolf Frydenberg
      7. november går AI og maskinlæring konferansen Aim2North av stabelen i Oslo, og Manag-E Nordic AS er igjen med. Årets presentasjon dreier seg om hvordan ...
  • Våre samarbeidspartnere

    Micro Focus
    Vertica
    V-Hosting
    FastPass
    Looker
Copyright © 2019 Manag-E Nordic AS

    Ditt Navn (påkrevd)

    Din E-Post(påkrevd)

    Emne

    Din Melding

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Topp