Oppstart i 1999
I 1999 ble selskapene Manag-E AS og Information Partner AS etablert, av gründere som tidligere hadde jobbet sammen i Hewlett-Packard, ProsjektLeveranser, Merkantildata og Telenor. Selskapene jobbet begge som konsulenter og forhandlere av Hewlett-Packard programvare, men med hvert sitt fokus: Information Partner fokuserte på Service Management (med produktet ServiceDesk), mens Manag-E fokuserte på overvåking og systemdrift (med produktene Network Node Manager og Operations Manager).
Fusjon og internasjonalisering
Over tid kom de to selskapene gradvis inn på hverandres områder, som konkurrenter og samarbeidspartnere. Dette førte til at eierne i 2006 besluttet å fusjonere selskapene, samtidig som man ekspanderte til flere land. Selskapets navn etter fusjonen ble derfor Manag-E Nordic AS.
I 2007 etablerte Manag-E et datterselskap i Sverige, og fra 1.1.2009 ble virksomheten organisert som et konsern, der Manag-E Nordic AS var morselskapet, med to heleide datterselskaper som står for den operative virksomheten – Manag-E Norge AS og Manag-E Sverige AB. Virksomheten i de to nasjonale selskapene er den samme med to unntak: Supportfunksjon og SaaS-drift er lagt under Manag-E Norge AS, uansett hvor kunden befinner seg. Personell forøvrig benyttes på tvers av landegrensene der tilgjengelighet til spesialistkompetanse måtte kreve dette.
Fra høsten 2018 ble Manag-E Norge AS fusjonert inn i Manag-E Nordic AS, da den teknologiske utviklingen har ført til at stadig mer leveres som tjenester via nettet, og behovet for geografisk adskilte selskaper minsker. Av kontraktsmessige og juridiske grunner blir Manag-E Sverige AB beholdt inntil videre.
Premiering for salg, support mm.
Manag-E mottok allerede i 2001 utmerkelsen ”Partner of the Year” for Norge fra HPE Software, og frem til fusjonen vekslet Information Partner og Manag-E på å motta denne prisen, og var etter fusjonen selvskreven til å motta prisen, senest prisen for «Årets Software Partner» i 2016. I tillegg har selskapet mottatt andre utmerkelser fra HPE Software, bl.a. for vår supportvirksomhet (to ganger), samt for salg av innovative løsninger i 2014. Med dette er Manag-E den klart mest ”prisbelønte” partneren av HPE Software (nå Micro Focus) i Norden, og en av de mest prisbelønte på Europa-basis.
Sertifisering
Manag-E har hatt produktsertifiserte konsulenter for sentrale HPE og Micro Focus programvareprodukter siden 2000, sertifiseringer som er blitt oppdatert og utvidet en rekke ganger i takt med produktporteføljens utvikling og utvidelse. Disse sertifiseringene sikrer at Manag-E kan levere rådgivnings-, konsulent- og supporttjenester med høy faglig kompetanse. Mange av Manag-Es konsulenter og andre medarbeidere har også andre sertifiseringer, som f.eks. ITIL, IT4IT og Prince2.
For mer informasjon om Manag-E, kontakt salg@managenordic.no.