Automatisering og digitalisering er på alles lepper for tiden, ofte med betegnelser som «IT Process Automation» (ITPA) eller «Robotic Process Automation» (RPA). Sammen med «kunstig intelligens» skal dette løse nærmest alle verdens – eller i hvert fall bedriftenes – problemer. Som alle andre utsagn som har ord som «alle» i seg, er det et godt stykke unna virkeligheten.
Forutsetninger
Manag-E har erfaring fra automatisering av IT prosesser ved hjelp av ett av de ledende verktøyene innen dette området gjennom flere år, produktet Operations Orchestration fra Micro Focus (tidligere HPE Software). Og vi har lært at det er en del forutsetninger som skal til, for at man skal oppnå reell besparing/forbedring gjennom automatisering. La oss se på noen av de viktigste forutsetningene:
- Prosessen må være velegnet for automatisering. Ikke alle prosesser lar seg (enkelt) automatisere. Prosessen må være klart definert, og utføres likt hver gang, styrt av en eller noen få dataelementer som input, dataelementer som er de samme (samme type) hver gang, f.eks. brukernavn, servernavn, type operativsystem etc.
- Prosessen må kunne utføres i «bakgrunnen», dvs. at den ikke må kreve at man kjører et program som om man var en bruker, men at alle funksjoner utføres vha. programkall (API). Grunnen til dette er at APIer er stabile, og de endringer som kommer i en ny versjon er så godt som alltid tillegg, mens applikasjoner beregnet på menneskelige brukere svært ofte endres når det gjelder layout, tekster etc., noe som vil «forvirre» en robot.
- Prosessen utføres relativt ofte, slik at kostnaden ved å utvikle automatisering kan spares inn – og gjerne ganske fort. For all automatisering har en «utviklingskostnad», og denne må spares inn ved at automatiseringen benyttes. Koster det 20 timer å utvikle en automatisering, og den sparer inn ti minutter med arbeidstid hver gang den kjøres, er det først etter 120 ganger i bruk at vi har spart noe (og hvis utviklertimer er dyrere enn arbeidertimer, kreves enda mer!).
Robotic Process Automation
I det siste har vi sett mange kunder som ber om automatisering (ofte kalt RPA) basert på brukersimulerende automatisering, der «roboten» skal kjøre ordinære applikasjoner beregnet for mennesker og fylle ut skjemaer eller skjermbilder med input-data. Dette er det selvfølgelig mulig å gjøre (testverktøy for applikasjoner har hatt slik funksjonalitet i årevis), men for daglig automatisering vil den høye sannsynligheten for feil etter noen tid redusere gevinsten av slik automatisering.
For mer informasjon om automatisering generelt, og Operations Orchestration spesielt, kontakt Manag-E.