• Hjem
    • Personvernerklæring
  • Om Oss
    • Om Manag‐E
    • Historie
    • Ledelse
    • Nyheter
    • Personvern og GDPR
  • Tjenester
    • Rådgivning
    • Forvaltning
    • Konsulentleveranse
    • SaaS
    • Support
  • Produkter
  • Support
  • Artikler
  • Kontakt
Manag-E Norge AS
Logg inn / Registrer deg
Telefon: +47 - 67 10 14 90
Del
Logg inn
 / Registrer deg

* Påkrevd Har du glemt ditt passord?
Ny Bruker ?Registrer deg
Manag-E Norge AS
manag-e support
Manag-E Norge AS
  • Hjem
    • Personvernerklæring
  • Om Oss
    • Om Manag‐E
    • Historie
    • Ledelse
    • Nyheter
    • Personvern og GDPR
  • Tjenester
    • Rådgivning
    • Forvaltning
    • Konsulentleveranse
    • SaaS
    • Support
  • Produkter
  • Support
  • Artikler
  • Kontakt

IT4IT – Detect to Correct (D2C)

Hjem » Artikler » IT4IT – Detect to Correct (D2C)
Previous Next

Stadig flere organisasjoner tar i bruk IT4IT som en modell for hvordan de skal bygge opp sin IT virksomhet for å levere den verdien som forretningen etterspør. For driftssiden av IT er den viktigste verdistrømmen Detect to Correct (D2C). Ofte kaller man IT drift for «å holde hjulene i gang», men det gjør jo datamaskinene i stor grad selv. Det er å håndtere det som ikke går som det skal som er krevende.

D2C verdistrømmen sammenliknes ofte med Incident Management (IM) i ITIL, men til forskjell fra IM legger D2C vekt på at det starter med at det oppdages et avvik. Gjennom dette vektlegger IT4IT at man trenger verktøy som kan oppdage avviket tidligst mulig.

Slike oppdagelsesverktøy kan være:

  • Reaktive – lese logger, sjekke prosesser og maskiner etc.
  • Proaktive – følge noen tidligindikatorer
  • Prediktive  – basert på analyse og maskinlæring kan man forutse feilsituasjoner

 

IT4IT-D2C-The Open Group

Illustrasjon fra IT4IT Reference Architecture, Version 2.0 Technical Standard

Når avviket er oppdaget eller forutsett, opprettes en avviksmelding. Denne kan gå videre til menneskelig behandling (tradisjonell Incident Management) eller direkte inn i et automatisert verktøy som kan løse eller avhjelpe avviket. F.eks. kan et kapasitetsproblem avhjelpes ved å tildele mer kapasitet fra en ressurspool. Dette vil bli logget, og vil bidra med mer data til ytterligere maskinlæring. I slike situasjoner som dette avviket, så er denne handlingen noe som virker.

Implementering av Detect to Correct

Når man implementerer verktøy for Detect to Correct, er det viktig å ta et «business case» utgangspunkt. Hva er kostanden assosiert med varigheten av forskjellige typer avvik, kontra kostanden ved å anskaffe, drifte og forvalte verktøyet som kan hindre denne typen avvik? Ta som eksempel «jitter» i et nettverk (variasjon i tiden det tar for en pakke til å komme fra A til B). Sender du tale eller video gjennom nettverket er jitter fort veldig ødeleggende for kvaliteten, mens hvis det er kun data og transaksjoner, spiller det mindre rolle.

Det viktigste målet for D2C er å holde nedetiden nede. Da går det ikke bare på Detect, men også Correct, det vil si verktøy som kan sikre at konsekvensene av den oppdagete feilen blir helt eller delvis eliminert. Det kanskje viktigste verktøyet for dette er automatisering og orkestrering, som kan sikre at både søking etter rotårsak og selve korreksjonen kan utføres raskt. Iblant kan det hele gjøres i en automatisert flyt, som f.eks. rekonfigurerer relevante enheter i nettverket. I andre tilfeller må noe innom et menneske, via en service management løsning, før systemet blir fullt operativt igjen.

For mer informasjon om IT4IT, eller verktøy for å implementere D2C og andre IT4IT verdistrømmer, kontakt salg@managenordic.no.

Du er kanskje også interessert i:

  • Service Management for IIoT/IoT
  • Automatisering og digitalisering av Service Management
  • Modernisering av Service Management
  • Service Management – kun for IT?
  • DataOps – effektivisering av dataanalyse
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • >>
Del
  • Siste nyheter

    • SMAX gratis i tre måneder 29. mars 2020Rolf Frydenberg
      Manag-E Nordic AS tilbyr et komplett SMAX-miljø, med lisens for ti samtidige saksbehandlere og et ubegrenset antall sluttbrukere, gratis i tre måneder, forutsatt bestilling senest ...
    • Fem grunner til at SMAX er en overlegen Service Management løsning 27. mars 2020Rolf Frydenberg
      Her er fem gode grunner til at SMAX er en overlegen Service Management løsning:   Multi-tenant: Felles kode for flere kunder, internt i et konsern som drifter selv, ...
    • Orientering om Covid-19 12. mars 2020Rolf Frydenberg
      Manag-E Nordic AS har i dag publisert en orientering ifm. koronavirus (Covid-19). Selskapet har pr. i dag (12.03.2020) ingen ansatte som er smittet eller i ...
    • Manag-E presenterer DSM på Aim2North AI-konferansen 15. oktober 2019Rolf Frydenberg
      7. november går AI og maskinlæring konferansen Aim2North av stabelen i Oslo, og Manag-E Nordic AS er igjen med. Årets presentasjon dreier seg om hvordan ...
  • Våre samarbeidspartnere

    Micro Focus
    Vertica
    V-Hosting
    FastPass
    Looker
Copyright © 2019 Manag-E Nordic AS

    Ditt Navn (påkrevd)

    Din E-Post(påkrevd)

    Emne

    Din Melding

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Topp