• Hjem
    • Personvernerklæring
  • Om Oss
    • Om Manag‐E
    • Historie
    • Ledelse
    • Nyheter
    • Personvern og GDPR
  • Tjenester
    • Rådgivning
    • Forvaltning
    • Konsulentleveranse
    • SaaS
    • Support
  • Produkter
  • Support
  • Artikler
  • Kontakt
Manag-E Norge AS
Logg inn / Registrer deg
Telefon: +47 - 67 10 14 90
Del
Logg inn
 / Registrer deg

* Påkrevd Har du glemt ditt passord?
Ny Bruker ?Registrer deg
Manag-E Norge AS
manag-e support
Manag-E Norge AS
  • Hjem
    • Personvernerklæring
  • Om Oss
    • Om Manag‐E
    • Historie
    • Ledelse
    • Nyheter
    • Personvern og GDPR
  • Tjenester
    • Rådgivning
    • Forvaltning
    • Konsulentleveranse
    • SaaS
    • Support
  • Produkter
  • Support
  • Artikler
  • Kontakt

IT4IT hjelper deg fra tjenestekatalog til konsumerbare tjenester

Hjem » Artikler » IT4IT hjelper deg fra tjenestekatalog til konsumerbare tjenester
Previous Next

En godt definert tjenestekatalog er ikke nødvendigvis det samme som et godt tjenestetilbud. Tjenestene må også materialiseres som konsumerbare tjenester til brukerne. For å ta dette steget kan det være nyttig å se på IT4IT.

IT4IT er The Open Groups referansearkitektur for hvordan IT kan leveres gjennom en verdikjede for virksomheten. Den har definerte verdistrømmer i verdikjeden «Plan – Build – Deploy – Run». Og for hver kjede man implementerer, tilfører man verdier for virksomheten.

Verdistrømmene i IT4IT har fått betegnelsene Strategy to Portfolio(S2P) – Requirement to Deploy(R2D) – Request to Fulfill(R2F)  – Detect to Correct(D2C) og tilsvarer verdikjeden nevnt over. I denne artikkelen vil vi fokusere på den tredje verdikjeden, nemlig Request to Fulfill.

IT4IT-request-to-fulfillTjenestekatalogen – et sentralt element

For alle IT tjenestetilbydere er tjenestekatalogen et sentralt element. Dette gjelder både for IT avdelinger som kun tilbyr tjenester internt, og for tilbydere av offentlige tjenester i form av for eksempel skybaserte applikasjoner (SaaS).  Dette er også en viktig definisjon innenfor ITIL. ITIL beskriver en «best practice» for definering av tjenestene på en konsistent måte. Vår erfaring er imidlertid at en godt definert tjenestekatalog ikke nødvendigvis er det samme som et godt tjenestetilbud.

Tjenestene, i tjenestekatalogen, må materialiseres som konsumerbare tilbud til brukere. Igjen, brukerne kan være interne eller kunder som kjøper en offentlig tjeneste.

For å ta dette steget kan det være nyttig å se på IT4IT. Verdistrømmen R2F (Request to Fulfill) i IT4IT er definert for å

  • hjelpe IT organisasjoner med overgangen til å bli en tjenestetilbyder (service broker)
  • presentere en felles katalog med tilbud fra forskjellige tilbydere
  • effektivt kontrollere avtaler/abonnement på tjenester og pris/kostnad
  • kontrollere leveransen av tjenestene på tvers av underliggende leverandører

Service Management Automation (SMA-X)

IT4IT – tilpasset alle IT avdelingens tjenester

IT4IT er derfor godt tilpasset IT avdelingens behov for oversikt og distribusjon av tjenester.  Både for interne og eksterne tjenester.

Hvis man går inn i IT4IT arkitekturen, finner man igjen tjenestekatalogen i den funksjonelle komponenten «Engagement Experience Portal». Dette er en hjelpekomponent hvor brukere og tjenester defineres . Tjenestekatalogen er igjen knyttet til konsumerbare tjenester med definisjoner av flyt og funksjonelle komponenter som gjør dette til en vel definert verdikjede for oppfyllelse av tjenesteleveransen.  For sluttbruker samles da alle tjenester i et visuelt grensesnitt som gir god oversikt over tilgjengelige tjenester, samt muligheter for å be om tilgang ønskede tjenester og support.

Vil dere ta steget fra å ha en tjenestekatalog til å kunne tilby verdien av disse tjenestene på en strukturert måte til deres brukere/konsumenter vil vi anbefale å starte på IT4IT veien.

Og husk – IT4IT er en referansearkitektur som dere kan benytte der dere ser nytte. Eller sagt på en annen måte, der dere har utfordringer. Man kan altså plukke fra IT4IT sin verdikjede uten å måtte ta hele rekken fra planlegging (Plan/S2P) til drift (Run/D2C).

Ta gjerne kontakt med oss for råd og veileding!

 

Du er kanskje også interessert i:

  • Service Management for IIoT/IoT
  • Automatisering og digitalisering av Service Management
  • Modernisering av Service Management
  • Service Management – kun for IT?
  • DataOps – effektivisering av dataanalyse
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • >>
Del
  • Siste nyheter

    • SMAX gratis i tre måneder 29. mars 2020Rolf Frydenberg
      Manag-E Nordic AS tilbyr et komplett SMAX-miljø, med lisens for ti samtidige saksbehandlere og et ubegrenset antall sluttbrukere, gratis i tre måneder, forutsatt bestilling senest ...
    • Fem grunner til at SMAX er en overlegen Service Management løsning 27. mars 2020Rolf Frydenberg
      Her er fem gode grunner til at SMAX er en overlegen Service Management løsning:   Multi-tenant: Felles kode for flere kunder, internt i et konsern som drifter selv, ...
    • Orientering om Covid-19 12. mars 2020Rolf Frydenberg
      Manag-E Nordic AS har i dag publisert en orientering ifm. koronavirus (Covid-19). Selskapet har pr. i dag (12.03.2020) ingen ansatte som er smittet eller i ...
    • Manag-E presenterer DSM på Aim2North AI-konferansen 15. oktober 2019Rolf Frydenberg
      7. november går AI og maskinlæring konferansen Aim2North av stabelen i Oslo, og Manag-E Nordic AS er igjen med. Årets presentasjon dreier seg om hvordan ...
  • Våre samarbeidspartnere

    Micro Focus
    Vertica
    V-Hosting
    FastPass
    Looker
Copyright © 2019 Manag-E Nordic AS

    Ditt Navn (påkrevd)

    Din E-Post(påkrevd)

    Emne

    Din Melding

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Topp