• Hjem
    • Personvernerklæring
  • Om Oss
    • Om Manag‐E
    • Historie
    • Ledelse
    • Nyheter
    • Personvern og GDPR
  • Tjenester
    • Rådgivning
    • Forvaltning
    • Konsulentleveranse
    • SaaS
    • Support
  • Produkter
  • Support
  • Artikler
  • Kontakt
Manag-E Norge AS
Logg inn / Registrer deg
Telefon: +47 - 67 10 14 90
Del
Logg inn
 / Registrer deg

* Påkrevd Har du glemt ditt passord?
Ny Bruker ?Registrer deg
Manag-E Norge AS
manag-e support
Manag-E Norge AS
  • Hjem
    • Personvernerklæring
  • Om Oss
    • Om Manag‐E
    • Historie
    • Ledelse
    • Nyheter
    • Personvern og GDPR
  • Tjenester
    • Rådgivning
    • Forvaltning
    • Konsulentleveranse
    • SaaS
    • Support
  • Produkter
  • Support
  • Artikler
  • Kontakt

IT4IT – Request to Fulfill (R2F)

Hjem » Artikler » IT4IT – Request to Fulfill (R2F)
Previous Next

IT4IT arkitekturen fokuserer på spesifikasjon, opprettelse, konsum og kontroll av IT tjenstester. Verdistrømmen Request to Fulfill (R2F) binder sammen alle IT tjenestene man tilbyr konsumentene, slik at de kan presenteres og håndteres samlet på ett sted. Konsumentene er i denne sammenhengen kunder, sluttbrukere og IT personer i organisasjonen.

IT4IT standarden er ikke en prosessmodell – det er en informasjonsmodell basert på komponenter i en IT verdikjede uavhengig av prosessmodell, for eksempel ITIL. I forhold til ITIL vil det bl.a. være Request prosessen som naturlig hører hjemme i R2F.

IT4IT-R2F-The Open Group

Illustrasjon fra IT4IT Reference Architecture, Version 2.0 Technical Standard

Hvorfor skal en organisasjon se på R2F?

Det er mange gode grunner til å sette seg bedre inn i dette og IT4ITs R2F vil være et veldig nyttig rammeverk dersom:

  • IT organisasjonen trenger å endres til å bli en tjenestetilbyder.
  • Det er behov for en felles tjenestekatalog fra forskjellige tilbydere (intern IT, skytjenester, ulike leverandører mm.)
  • Man skal tilby abonnementstjenester på tvers av tilbydere til en samlet pris.
  • Ha kontroll på og måle kvalitet på sammensatte tilbud.

R2F består av funksjonelle komponenter satt sammen for å lage en verdistrøm som omfatter aktiviteter for å tilgjengeliggjøre, bestille, levere og måle tjenestene som skal leveres. Mot forbrukeren har man en tilbudskomponent som understøttes av bla. tilbudskontroll, tilbudskatalog, kostbelastning, levering og forbruk.

Tenker man kun prosess så får man ikke et totalt bilde av hva man trenger for å kunne være en tjenestetilbyder med hva det innebærer av elementer.  IT4IT arkitekturen inneholder også de data objektene man må ha med i arkitekturen for å kunne levere en helhetlig løsning på en profesjonell og kontrollert måte.

Sentralt er altså tjenestene som skal tilbys og hvordan konsumentene kan bestille disse. For at tjenestene skal være tilgjengelig på en konsistent og kontrollert måte med måling av både forbruk og kvalitet så må man definere de forskjellige elementene i verdikjeden. Gjennom R2F kan konsumenten bestille og ta i bruk en tjeneste.

For mer informasjon om IT4IT, eller verktøy for å implementere R2F og andre IT4IT verdistrømmer, kontakt salg@managenordic.no.

Du er kanskje også interessert i:

  • Service Management for IIoT/IoT
  • Automatisering og digitalisering av Service Management
  • Modernisering av Service Management
  • Service Management – kun for IT?
  • DataOps – effektivisering av dataanalyse
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • >>

 

 

Del
  • Siste nyheter

    • SMAX gratis i tre måneder 29. mars 2020Rolf Frydenberg
      Manag-E Nordic AS tilbyr et komplett SMAX-miljø, med lisens for ti samtidige saksbehandlere og et ubegrenset antall sluttbrukere, gratis i tre måneder, forutsatt bestilling senest ...
    • Fem grunner til at SMAX er en overlegen Service Management løsning 27. mars 2020Rolf Frydenberg
      Her er fem gode grunner til at SMAX er en overlegen Service Management løsning:   Multi-tenant: Felles kode for flere kunder, internt i et konsern som drifter selv, ...
    • Orientering om Covid-19 12. mars 2020Rolf Frydenberg
      Manag-E Nordic AS har i dag publisert en orientering ifm. koronavirus (Covid-19). Selskapet har pr. i dag (12.03.2020) ingen ansatte som er smittet eller i ...
    • Manag-E presenterer DSM på Aim2North AI-konferansen 15. oktober 2019Rolf Frydenberg
      7. november går AI og maskinlæring konferansen Aim2North av stabelen i Oslo, og Manag-E Nordic AS er igjen med. Årets presentasjon dreier seg om hvordan ...
  • Våre samarbeidspartnere

    Micro Focus
    Vertica
    V-Hosting
    FastPass
    Looker
Copyright © 2019 Manag-E Nordic AS

    Ditt Navn (påkrevd)

    Din E-Post(påkrevd)

    Emne

    Din Melding

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Topp