• Hjem
    • Personvernerklæring
  • Om Oss
    • Om Manag‐E
    • Historie
    • Ledelse
    • Nyheter
    • Personvern og GDPR
  • Tjenester
    • Rådgivning
    • Forvaltning
    • Konsulentleveranse
    • SaaS
    • Support
  • Produkter
  • Support
  • Artikler
  • Kontakt
Manag-E Norge AS
Logg inn / Registrer deg
Telefon: +47 - 67 10 14 90
Del
Logg inn
 / Registrer deg

* Påkrevd Har du glemt ditt passord?
Ny Bruker ?Registrer deg
Manag-E Norge AS
manag-e support
Manag-E Norge AS
  • Hjem
    • Personvernerklæring
  • Om Oss
    • Om Manag‐E
    • Historie
    • Ledelse
    • Nyheter
    • Personvern og GDPR
  • Tjenester
    • Rådgivning
    • Forvaltning
    • Konsulentleveranse
    • SaaS
    • Support
  • Produkter
  • Support
  • Artikler
  • Kontakt

Operations Orchestration (OO) – automatiserer oppgaver og prosesser

Hjem » Artikler » Operations Orchestration (OO) – automatiserer oppgaver og prosesser
Previous Next

Operations Orchestration (OO) er en løsning for å automatisere oppgaver og IT prosesser som kan anvendes i en rekke forskjellige situasjoner på tvers av hele IT miljøet. Slike løsninger betegnes ofte som Robotic Process Automation (RPA) eller IT Process Automation (ITPA) verktøy. OO har integrasjon med de fleste relevante verktøy for IT drift, overvåking og service management, samt databaser, applikasjoner etc.. Det finnes i dag over 100 standard (supporterte) integrasjoner, og gjennom APIer kan man enkelt inegrere andre verktøy også. Utover dette finnes det en rekke andre integrasjoner som er donert av brukere, Micro Focus eller Micro Focus partnere.

Operations-Orchestration-arbeidflyt

Intuitivt grafisk grensesnitt for å definere arbeidsflyt i Operations Orchestration.

Illustrasjonen over viser det grafiske grensesnittet som benyttes for å definere arbeidsflyter og prosesser i systemet. Det finnes over 8000 standard funksjoner og arbeidsflyter i standardbiblioteket. I tillegg kan man enkelt legge til sine egne, eller ta i bruk funksjoner utvilet av andre og delt med brukerne via et felles webbasert biliotek. Enten fordi man trenger en noe annen flyt enn «standard», eller fordi man skal integrere med andre verktøy.  Operations Orchestration servermodulen (OO Studio) kan håndtere 15.000 samtidige arbeidsflyter. Dette medfører at de fleste miljøer greier seg med en enkelt OO-server, men av hensyn til bl.a. robusthet og håndtering av ekstraordinære situasjoner kan man gjerne ha fler. Hele IT-miljøet kan automatiseres ved hjelp av Operations Orchestration.

Arkitekturen til Operations Orchestration

Operations Orchestration produktets arkitektur er vist i figuren nedenfor:

Hovedkomponentene i Operations Orchestration er OO Studio – hvor man designer, utvikler og tilpasser arbeidsflyter – og OO Central som er «roboten» som styrer og koordinerer operasjonene/flytene som er utviklet og gdkjent for drift. Det er også via OO Central at adminstrasjonen gjøres, f.eks. skedulering av oppgaver, eller sjekk av status og logger. Også styring av sikkerhet ligger her.

En tredje komponent som kan installeres i alle miljøer hvor man trenger å utføre oppgaver er Remote Action Server (RAS). Dette er den delen av systemet som utfører selve oppgavene, styrt fra OO Central. Er man f.eks. i et konsern hvor det er flere datasentre, vil man typisk ha minst en RAS server i hvert av disse.

Arbeidsflyt i Operations Orchestration

En flyt i Operations Orchestration kan startes på forskjellige måter. Det kan være som et kall i en annen applikasjon, en kommando i et skript, eller i OOs egen servermodul (OO Central). Flyt kan også startes basert på tidskriterier (f.eks. hver time, hver dag kl. 06:00, eller lignende). Typiske scenarier er flyt som startes av en feilmelding som kommer inn i et overvåkingsverktøy. Eller flyt som startes av et service management verktøy som Micro Focus Service Manager eller SMAX.

En meget brukervennlig portal som kan benyttes «foran» OO er Cloud Service Automation (CSA). Til tross for navnet, er dette ikke et produkt som er avhengig av skytejenster for å kunne benyttes. Det fungerer som brukergrensesnittet for alle som skal kunne «bestille» eller starte automatiseringsflyter. Med brukerautentisering og autorisering gjennom CSA, er det enkelt å sørge for at kun de som er autorisert til å bestille/kjøre visse automatiserte oppgaver får tilgang til disse.

For mer informasjon om Operations Orchestration, inklusive priser og hvordan det kan integreres med dine driftsverktøy, Service Management verktøy eller portaler, kontakt Manag-E i dag.


Du er kanskje også interessert i:

  • Automatisering av IT
  • Hybrid Cloud Management (HCM)
  • Er automatisering = RPA?
  • Seminar om RPA 10. september
  • Hvordan lykkes med automatisering?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • >>
Del
  • Siste nyheter

    • SMAX gratis i tre måneder 29. mars 2020Rolf Frydenberg
      Manag-E Nordic AS tilbyr et komplett SMAX-miljø, med lisens for ti samtidige saksbehandlere og et ubegrenset antall sluttbrukere, gratis i tre måneder, forutsatt bestilling senest ...
    • Fem grunner til at SMAX er en overlegen Service Management løsning 27. mars 2020Rolf Frydenberg
      Her er fem gode grunner til at SMAX er en overlegen Service Management løsning:   Multi-tenant: Felles kode for flere kunder, internt i et konsern som drifter selv, ...
    • Orientering om Covid-19 12. mars 2020Rolf Frydenberg
      Manag-E Nordic AS har i dag publisert en orientering ifm. koronavirus (Covid-19). Selskapet har pr. i dag (12.03.2020) ingen ansatte som er smittet eller i ...
    • Manag-E presenterer DSM på Aim2North AI-konferansen 15. oktober 2019Rolf Frydenberg
      7. november går AI og maskinlæring konferansen Aim2North av stabelen i Oslo, og Manag-E Nordic AS er igjen med. Årets presentasjon dreier seg om hvordan ...
  • Våre samarbeidspartnere

    Micro Focus
    Vertica
    V-Hosting
    FastPass
    Looker
Copyright © 2019 Manag-E Nordic AS

    Ditt Navn (påkrevd)

    Din E-Post(påkrevd)

    Emne

    Din Melding

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Topp