IT Service Management (ITSM) er en disiplin innen IT drift som har vokst radikalt de siste tyve årene, blant annet hjulpet frem gjennom rammeverket ITIL (IT Infrastructure Library) som har blitt forbedret og videreutviklet i en rekke iterasjoner. Det har også avfødt en internasjonal standard ISO 27001. ITSM er nå blitt så utbredt, at det tas for gitt, innen IT drift.
Men Service Management verktøy kan gjøre langt mer for et foretak – stort eller lite – enn å strukturere IT leveranser og støtte for disse. Service Management verktøy kan bidra til å digitalisere mange tjenester som ikke krever en «fullblåst», dedikert applikasjon. Vi ser flere og flere kunder som beveger seg fra dokumenter / skjemaer som sendes videre via e-post (og skrives ut, fylles inn og skannes på ulike punkter!) I en eller annen form for prosess, for å automatisere og digitalisere dette gjennom verktøy som tidligere ble brukt kun til ITSM.
Åpenheten til enkelte verktøy for å støtte disse «ustrukturerte» prosessene kan bidra mye til ytelse og struktur forbedringer i enhver bedrift eller organisasjon. Fasiliteter, HR og Markedsføring er blant dem, samt innkjøp for internt forbruk av enkelte (enkle) produkter og tjenester. Service Management verktøyet sikrer at vi har historien til hvem gjorde hva i hvilket stadium i prosessen. Og hvis verktøyet har en brukervennlig søkefunksjon som fungerer på tvers av alle typer dokumenter / medier, så er det enda mer å tjenes på å gjøre dette.
Manag-E leverer et slikt verktøy – SMAX. For mer informasjon om dette verktøyet, gå til denne siden, eller kontakt salg@managenordic.no.