Strex er en moderne IT-fokusert virksomhet, som har alle sine applikasjoner i «skyen». Les hvordan Manag-E laget en overvåkningsløsning basert på Micro Focus software
Strex er en norsk tilbyder av mobiltelefon-baserte betalingsløsninger. Med deres tjenester Direct Payment og SMS Payment gjør de det raskt og enkelt for kunder å betale uten kort eller noen egen App. Strex sine betalingsløsninger er ideelle for app’er, nettsider og abonnementstjenester. Betalingen skjer via mobilregningen, uansett om den kommer fra Telenor, Telia eller ICE.
Strex er en moderne IT-fokusert virksomhet, som har alle sine applikasjoner i «skyen». De har med andre ord ikke noe datasenter. De sentrale applikasjonene har heller ikke noe tradisjonelt brukergrensesnitt, men kun APIer. Disse aksesseres fra applikasjoner hos bedriftskundene som tilbyr sine sluttkunder å betale via Strex. Da Manag-E fikk i oppdrag å lage en overvåkningsløsning for Strex var det med andre ord opplagt at dette ikke ville være en tradisjonell løsning, som sjekket servere, nettverksutstyr og testet pålogging via et brukergrensesnitt.
Hvordan løste vi det?
Det viste seg også å være viktig for Strex å forsikre seg om at totalløsningen fungerer. Det vil si at transaksjoner som starter med en SMS, også skal komme frem til den som skal ha informasjonen, nemlig leverandøren av den varen eller tjenesten det gjelder. Følgelig er det også nødvendig å overvåke at SMSer blir korrekt levert i nettverkene til Telenor, Telia og ICE.
Den løsningen som vi utviklet for Strex er basert på SiteScope fra Micro Focus som hovedprodukt, supplert med Operations Orchestration for enkelte automatiseringsfunksjoner. Løsningen er illustrert i figuren nedenfor:
Webshop, API-kall og SMS
Uttrykket «webshop» i figuren er en simulering av funksjonaliteten som benyttes av en webshop som benytter Strex sin betalingsløsning. Det vil si at den benytter alle relevante Strex API-kall for tjenestene SMS Payment og Direct Payment. I tillegg benyttes GSM-modemer med SIM kort fra de tre teleoperatørene til å sende reelle SMSer som kan følges gjennom infrastrukturen. Ved å monitorere funksjonene som iverksettes gjennom API-kallene og SMSene, kan SiteScope holde oversikt over tjenestenes tilstand og varsle ved eventuelle problemer. Bildet nedenfor viser hvordan overvåkingen ser ut i SiteScope konsollet, som bl.a. vises på en storskjerm i Strex sine lokaler.
Ved hjelp av denne overvåkingen kan man oppdage om tjenester ikke virker eller om det er ytelsesproblemer. Og Strex kan enkelt se hvor feilen ligger. Dermed vet man om det er Strex som må rette noe, eller om det er en teleleverandør som har problemet.
Av skjermbildet over kan man se at det er med et steg 4 «Reverse» i både SMS Pay og Direct Pay verdikjedene. Dette gjøres fordi «webshop» funksjonen, for å få testet hele verdikjeden, faktisk gjør en betaling som belastes et mobilabonnement. Men det er jo ikke meningen å faktisk betale, så derfor krediteres abonnementet etterpå!
Utradisjonell, men relevant løsning
Dette er et eksempel på en litt utradisjonell overvåkningsløsning. Samtidig et eksempel på det som vil bli stadig mer vanlig i IoT-løsninger, nemlig at det som overvåkes ikke er normale nettverksenheter via SNMP, eller servere via en agent, eller applikasjoner via deres brukergrensesnitt. Med IoT vil det gjerne være «andre enheter» som må overvåkes på sin egen spesielle måte. Kunden er heller ikke den tradisjonelle store bedriften med sitt eget datasenter. Kundener gjerne en agil, nyskapende tjenesteleverandør med sine spesielle tjenester og anvendelser. De kjører vel så ofte sine tjenester i skyen som i et dedikert datasenter.
Micro Focus sine verktøy egner seg godt til slik overvåking, og Manag-E forventer å levere mye skreddersydd overvåking, ofte som vi tar driftsansvaret for, i tiden fremover. Det er nok å nevne stikkordet IoT, så forstår nok de fleste hvor det bærer hen.
For mer informasjon om overvåking generelt, eller SiteScope spesielt, kontakt salg@mangenordic.no.
Du er kanskje også interessert i: