Innledning
Å holde oversikt over alt som befinner seg i virksomhetens IT-miljø er blitt stadig vanskeligere. I dag er det flere enheter, i flere miljøer, som endrer seg raskere enn noen gang. Man må ha oversikt over nettverket, datasenteret, skytjenester og forbindelsene mellom dem. For ikke å glemme applikasjonene som benyttes. Samtidig er det krav til at overvåking og drift skal være enkelt, både for IT-organisasjonen selv, og for den virksomheten som IT skal levere tjenester til. Leveransekvalitet skal være synlig, og feil eller problemer skal løses raskt.
For dette formålet er HPE Operations Bridge blitt utviklet, basert på topp-moderne teknologi som f..eks. HTML 5 i dashbordet for å gjøre det mer dynamisk og tilgjengelig uansett klient (inkl. mobile enheter). Og løsningen må selvfølgelig passe for alle typer organisasjoner fra de mindre til de veldig store. Operations Bridge finnes derfor i tre utgaver eller «editions» – Express, Premium og Ultimate. Forskjellene er både i størrelsen på miljøet som overvåkes og i omfanget/kompleksiteten i overvåkingen. Mange norske virksomheter kommer langt med Express Edition.
Nøkkelpunkter vedrørende HPE Operations Bridge Express Edition:
- Kan styres fra en skjerm for inntil 500 servere og over 10 000 nettverksenheter
- Gir forretningsmessig perspektiv på tjenester
- Innebygget reduksjon av hendelser gjennom flere korreleringsmetoder
- Automatisk monitorering for driftsmessig effektivitet I dynamiske miljøer
- Agentbasert og agentløs monitorering som dekker alt fra tradisjonelle datasentre, via private skyer til offentlige skytjenester som AWS og Azure
- Kan integrere med 3. parts overvåkningsløsninger for å beskytte tidligere investeringer i slike
- Funksjoner/automatiske rutiner for applikasjonsovervåking for mange kjente applikasjoner og løsninger medfølger
- PostgreSQL database medfølger uten kostnad
- Kan oppgraderes til full HPE Operations Bridge Premium eller Ultimate Edition ved behov
Dashbordet – arbeidsflaten for IT-drift
Bildet nedenfor viser et typiske eksempel på et overordnet dashbord for Operations Bridge.
Oversikten i midten viser status – time for time – for KPIer for et sett av tjenester. En grønn «firkant» viser at alt var OK denne timen, mens en gul firkant tyder på at det var noe galt, men ikke veldig alvorlig (f.eks. treg responstid, men applikasjonen var ikke nede). Slike dashbord visninger kan man definere selv (dvs. hvilke elementer som skal vises), eller man benytter bare de som følger med. Ofte begynner man med det siste, for så å bestemme seg for at det er noen elementer som er viktigere, og som f.eks. vises på en storskjerm eller gjøres tilgjengelig for eksterne brukere (ledelsen, servicedesk etc.).
Noen sentrale spesifikasjoner for dashbordet er:
- HTML 5 dashbord gjør det enkelt for IT-drift å fokusere (redusert MTTR)
- Hurtig og enkel navigasjon øker effektiviteten til operatørene
- KPI-over-tid viser tjenestenes «helsetilstand» løpende
- KPI-over-tid viser tjenestenes «helse-tilstand» i en enkel oversikt
Automatisk monitorering også for skytjenester og nye teknologier
Operations Bridge omfatter såkalte «system collectors» for innhenting av informasjon fra de elementene som overvåkes. Dette er enten konfigurerbare agenter (Operations Agents) som kjøres på den enkelte overvåkete server og innhenter detaljert informasjon fra denne, eller sentraliserte agentløse funksjoner som ved hjelp av forskjellige protokoller innhenter informasjon fra overvåkete enheter. Uansett skjer datainnsamlingen kontinuerlig, og dashbordet oppdateres i sanntid.
Den agentløse datainnsamlingen benytter produktet HPE SiteScope. Dette er beskrevet separat, da det også kan kjøpes som en selvstendig løsning. Det vil da ha et enklere dashbord enn det som inngår i Operations Bridge, og mangler både korrelering og integrasjon mot andre overvåkingsverktøy. Men det brukes av mange, både til server- og applikasjonsovervåking. Man kan også oppgradere fra HPE SiteScope til HPE Operations Bridge på en enkel måte hvis man ønsker å starte i det små.
For en rekke teknologier har HPE Operations Bridge funksjoner som oppdager sammensetningen av disse og bygger et «servicetre» som viser hvordan forskjellige elementer henger sammen (f.eks. relasjon mellom applikasjoner, databaser og servere). Dette gjøres også for en god del moderne te4nkologier som skytjenester (f.eks. Amazon Web Services og Microsoft Azure), for virtualiseringsmiljøer som VMware, Hyper-V eller Docker. Bildet nedenfor illustrerer gjennom logoer noen av de mange teknologiene eller produktene det er støtte for i Operations Bridge.
Nettverksovervåking
Operations Bridge kan overvåke nettverksenheter via agentløse funksjoner, spesifikt protokollene «ping» og SNMP. Dette kan gi informasjon om både tilgjengelighet og ytelse for enhetene, og danne grunnlag for alarmer om dette. For mer avansert nettverksovervåking benyttes HPE Network Node Manager (NNMi) produktet, som kan benyttes selvstendig, men som også har tett integrasjon med Operations Bridge. NNMi oppdager alle nettverksnoder, bygger topologikart opp automatisk, og overvåking og datainnsamling kan settes opp til å starte umiddelbart en ny node er oppdaget.
HPE NNMi er beskrevet separat, da det både kan benyttes alene og som en integrert del av en Operations Bridge basert overvåking.
Oppsummering
- Fungerer for alle IT-miljøer; tradisjonelle datasentre, skytjenester og hybride IT miljøer
- Bransjens eneste løsning fokusert på hvordan forretningen påvirkes; med dynamisk oppdatering av status og overvåking
- Viser utvikling i KPIer over tid for enkel oversikt over kvaliteten på IT-leveransene
- Moderne, HTML 5 basert dashbord
- Automatisk monitorering av sammensatte applikasjoner, støtte for over 100 applikasjoner/teknologier
- Enkelt å integrere med eksisterende overvåkingsverktøy som Solarwinds, Nagios, MS-SCOM og andre, hvis man ikke ønsker å erstatte disse
Funksjonalitetsoversikt for Operations Bridge porteføljen
Tabellen nedenfor gir en enkel oversikt over forskjellen i funksjonalitet mellom de tre utgavene av Operations Bridge. Som man lett kan se av illustrasjonen, bygger de tre utgavene på hverandre, fra Express via Premium til Ultimate.