Det bør gi deg frysninger. Mange betaler regninger i millionklassen for skytjenester du ikke ser, og dermed heller ikke trenger å betale for – men gjør likevel!
Det er ikke mange mennesker i et firma som titter på regningene som kommer inn. Som stusser over stadige 10.000-lapper her og 35.000-kroner der, men går vel ut ifra at det er både viktig og riktig. Også har du, i en annen etasje, de som sitter i utvikleravdelingen som stadig bestiller XXXL-pakker med skytjenester med i overkant mye lagringsplass og testkapasitet for alle de nye, smarte programmene og applikasjonene de prøver ut.
– Problemet er at ingen husker å skru av dem! Taksameteret tikker og går i skjul! Derfor betaler plutselig firmaet ditt “spøkelses-regninger” i titusenkronersklassen, sier Rolf Frydenberg, daglig leder i Manag-E Nordic.
Og hva mener han med det? Regninger som ikke hadde trengt å eksistere!
En rekke firma kunne spart 30 til 50 prosent på “vinne i skyen” – heller enn å oppleve skysvinn.
– Mange utviklere har en tendens til å alltid bestille den største mulige maskinen for å teste ut en ny app eller noe på. Vi snakker gjerne om det amerikanerne kaller T-shirt-størrelser, altså XS til XXXL. Utviklere vet de kan få problemer med kapasitet, så da bestiller de like gjerne en stor og dyr med en gang. Så ofte som en gang i uken! Og når de ikke slås av? Ganget med antall prosjekter? Ja, da er det snakk om enorme summer, forteller Frydenberg.
Den “digitale vaktmesteren”
Skytjenester har blitt himmelropende dyre. Når de blir for mange og plasskrevende vil slike digitale tjenester koste firmaet enorme summer penger for hver time og hver dag de samler støv. Private selskap og offentlige etater begynner nå å ansette “digitale rådgivere” – folk som trengs i vår digitale hverdag framover. Fordi?
– Fordi datamaskiner generelt bare blir billigere og billigere, så IT-avdelingen trenger «liksom» ikke mer i budsjett. Men problemet er at veldig mange firma sitter med mye gammelt utstyr og mye gamle løsninger. Ting IT ikke får gjort noe med fordi de ikke får bevilget penger til det, sier han.
Derfor trenger vi digitaliseringsrådgivere som skjønner verdien av å bruke moderne apper og software som kan gjøre underverker. Men vent litt. Det mangler noen utlysninger der ute. For trenger vi ikke “digitale vaktmestere” eller “digitale vaskehjelper” også? Jo, men de kommer ikke i menneske-form.
– Mennesker har rett og slett ikke sjans til å “gå inn” med lange, store digitale øyne for å oppdage og rydde opp i alle systemer der inne. Men den muligheten har vår lille “Pac-Man”. Den kan lett sendes inn i det digitale universet for å kikke og “spise” i vei. Vi kaller systemet FinOps, sier Frydenberg.
Applikasjoner går på tomgang
FinOps finner ut om testmiljø blir kjøpt for prematurt, peker på apper som går på tomgang, den støvsuger hele biblioteket av firmaets skytjenester for å analysere bruken og deretter gi en rapport om hva som bør slettes, minskes og eventuelt heller kjøpes inn – for best mulig pris.
– Vår lille Pac-Man kan bli din digitale vaktmester, ryddehjelp og prisguide på én gang. Når et firma betaler titusenvis eller millioner i året mer enn de trenger på skytjenester og lagring, kaller vi det skysvinn.
FinOps Express hjelper virksomheter med å optimalisere skykostnadene ved å redusere skysvinn og kontrollere utgiftene. FinOps er en voksende disiplin som hjelper virksomheter med å forstå skyøkonomien, identifisere forbedringer og ta informerte beslutninger som skaper gode resultater.