4 MIN LESETID

Et kræsjkurs i AI: Oppsummert

Hvordan følger du best med på alt det nye AI kan gjøre for din bedrift? Ved å lese dette! 

Omgitt av fordums oppfinnelser og innovasjoner – som tremodeller av dampskip og blåser laget av tau – samlet en rekke norske daglige ledere og økonomisjefer seg i et gammeldags konferanserom i bakenden av restauranten Louise på Aker Brygge forrige uke. Men ingenting av det som ble snakket om i fire opplysende timer var noe i nærheten av gammeldags. Det rakt motsatte, faktisk.

For i regi av Manag-E Nordic AS fikk bransjeledere et godt og tidlig innblikk i dagens (…og dette minuttets og kanskje verdens) største snakkis, nemlig nåtidens innovasjon: Kunstig intelligens, eller AI. 

En rekke kloke foredragsholdere fra selskap som OpenText og Avinor delte av sin intelligens for å forklare hvorfor – og ikke om – AI kommer til å bli viktig for norske bedrifter, deres sjefer og ansatte.

 – Da internett kom i 1993 var det mange firma som stengte av tilgangen. Det samme skjedde da Facebook kom. Sjefer forsøkte å skyve det vekk. Men fakta er at AI kommer til å revolusjonere produktivitet hos ansatte. Og du kan bare ikke si til dem at de ikke skal spare en time hver dag med å bruke dette verktøyet, sier AI-eksperten Magnus Revang fra OpenStream.AI. 

Han mener ChatGPT vil komme til å bli “som en lommelerke på innerlomma” for ansatte.

– Vi kan ikke kjøre strutsestrategi og stikke hodet i jorden. Det vil aldri funke å forby disse verktøyene som nå ruller ut. Og jeg mener ingen i verden ville takket nei om jeg hadde spurt: “Ok, ville du, for 200 kroner i måneden, økt produktiviteten til dine ansatte med 10 % og dermed kunne ansette mindre kompetente folk for en billigere penge?”.

Magnus2-1024x699

 

Bruk AI til å varsle, anbefale, bestille, finne….alt! 

Hvert tiår dukker det opp noe nytt innenfor teknologien vi mennesker synes er litt skummelt. Dør vi nå, tenker reptilhjernen vår. Nå, kommer vel maskinene og tar oss? Slik var det med TV-en, internett, sikkert heis i bygget også. Men se på oss i dag. 

– Det som skjer nå, er at vi ikke lenger bruker teknologi og maskiner for å få et svar på et spørsmål, nå kan vi også gjøre en rekke andre ting, sier han. 

– Vi kan samle, sammenligne, diagnostisere, varsle, anbefale, bestille, finne, oppdatere, analysere, omskrive – og jo lengre og mer konkret instruksjon du gir AI, jo bedre blir resultatet. La oss si du skal søke ny jobb, og du allerede har en ok CV? Nå kan du be maskinen skreddersy en CV basert på den jobben du søker på. Boom.

magnus3-1536x1015

 

Han lot ChatGPT diktere alt han skrev i en uke!

Mange bedriftsledere som snakker med Magnus Revang lurer på hvordan de kan følge best mulig med. De vil ikke henge bakpå. 

– Følg en rekke AI-ledere på Twitter og LinkedIn. Samt selskap som OpenAI, Meta og Google, fordi de deler alt de gjør ettersom de vil ha mest mulig blest. Det er derfor industrien og ikke akademia er best å følge med på nå, når det gjelder AI. Den beste YouTube-kanalen for lekmenn er “Two Minute Papers”, sier Revang som også foreslår å lese forskningsrapporter, og ikke minst: Prøv ut disse nye verktøyene. Revang selv lot ChatGPT svare på alt han skrev i mailer, tekstmeldinger og rapporter både hjemme og på jobb – i en hel uke!

 Han nevnte at Norge har en ineffektiv og ekstremt dårlig AI-strategi. Og at bransjeledere i all hovedsak trenger å bekymre seg for opphavsrett. 

Det er problemet, bryter du den eller ikke? Og du må være oppmerksom på feilinformasjon fordi AI ofte tar “meget selvsikkert feil”, sier han som mener det viktigste alle norske selskap derfor må fokusere på; er å lage egne retningslinjer, selv bygge forståelse og ta eierskap over AI og den muligheten den gir – i dag. 

–  “I morgen” derimot, må du bryte retningslinjene. Altså, finne ut hvordan AI kan brukes på best mulig måte. Samt å gi ansatte belønning når de kommer med forslag til hvordan AI kan forenkle hverdagen deres. Deretter skal du forberede deg på å implementere disse, og ikke minst: Utnytte potensialet på riktig måte for deg! La AI ta på seg dine briller.